id=khairul4189">

Thursday, February 10, 2011

Kontraseptif atasi kehamilan?

 



Sejak tahun 2005, kes pembuangan bayi telah mencapai angka lebih 407 kes.


SEBAIK mendengar si isteri hamil, ia merupakan antara khabar gembira yang ditunggu-tunggu oleh kebanyakan pasangan yang baru mendirikan rumah tangga. Kelahiran anak ibarat permata hati yang mampu mengeratkan ikatan kasih sayang di antara suami dan isteri.
Bagaimanapun, kadar kelahiran yang terlalu rapat boleh menimbulkan pelbagai masalah sampingan, bahkan adakalanya menjadi punca ketegangan atau perbalahan dalam sesebuah keluarga.
Ini kisah mereka yang berumah tangga, bagaimana pula dengan mereka yang belum berkahwin dan mahu mencuba pil kontraseptif (pencegah hamil)?
Pil kontraseptif dikatakan dapat membantu kehamilan tidak dirancang yang sering terjadi kepada golongan muda. Wujudnya salah faham mengenai isu ini sehingga masyarakat terlupa fungsi sebenar pil kontraseptif pada kesihatan.
Selain itu, golongan remaja sebenarnya perlukan pengetahuan mengenai isu seks walaupun dianggap sensitif kepada rakyat.
Sejak tahun 2005, kes pembuangan bayi telah mencapai angka lebih 407 kes. Perangkaan daripada Jabatan Kebajikan mendapati bahawa pada tahun 2010 sahaja, dari Januari hingga April, 111 gadis muda meminta bantuan untuk menangani masalah kehamilan mereka.
Lima puluh tahun dahulu, pil kontraseptif oral yang pertama di dunia - atau lebih dikenali di kalangan masyarakat Melayu sebagai pil perancang keluarga telah diperkenalkan. Revolusi farmaseutikal ini memperkasakan wanita, membolehkan mereka buat pertama kalinya mendapat kuasa untuk mengawal dan menentukan bila untuk memulakan keluarga.
Hari ini, lebih 100 juta wanita di seluruh dunia menggunakan kontraseptif oral bergabung. Ahli Majlis Asia Pasifik untuk Pencegahan dan Kehamilan (APCOC), Professor Dr Jamiyah Hassan berkata, kontraseptif oral adalah satu pilihan munasabah dan boleh dipercayai membantu menangani isu kehamilan tidak dirancang dan pembuangan bayi di Malaysia, khususnya kerana ia meletakkan kawalan di tangan wanita.
Pelbagai manfaat
Mengulas mengenai kontraseptif oral seperti pil kontraseptif 24/4 terbaru, yang menawarkan pelbagai manfaat kesihatan tambahan kepada wanita seperti kawalan jerawat dan kelegaan daripada senggugut atau gejala sebelum haid, Prof Jamiyah berkata, ramai wanita tidak sedar kesan tersebut.
“Bahkan ramai yang tidak tahu penggunaan kontraseptif oral bergabung didapati mengurangkan risiko kanser endometrium sehingga 50 peratus , dan risiko kanser ovari mereka diturunkan 50-80 peratus selepas penggunaan satu tahun ,” ujarnya.
Bagaimanapun, salah tanggapan dan kekurangan pengetahuan masih mengekang wanita daripada menikmati manfaat sebenar daripada pil perancang keluarga dan kadar penggunaan kontraseptif oral di negara ini adalah rendah berbanding negara maju di mana kadar penggunaan adalah melebihi 30 peratus.
Justeru itu, beliau berpendapat, inisiatif seperti kempen Ya, Saya Boleh penting untuk membantu meningkatkan kesedaran dan melengkapkan wanita dengan maklumat yang tempat mengenai kontraseptif oral dan pencegahan kehamilan yang tidak dirancang.
Kempen Ya, Saya Boleh berusaha menangani isu ini dengan memperkasakan wanita untuk membuat pilihan tentang kesihatan seksual dan pilihan kontraseptif berasaskan pengetahuan. Kempen ini bertujuan untuk mendidik wanita muda tentang kehamilan yang tidak dirancang dan kontraseptif, dan juga menggalakkan perbincangan terbuka antara mereka dan pakar penjagaan kesihatan profesional mereka mengenai manfaat dan pilihan kontraseptif yang berkesan.
Dipelopori oleh Bayer HealthCare Malaysia, kempen ini adalah usaha sama antara APCOC, Persatuan Obstetrik dan Ginekologi Malaysia (OGSM), dan Persekutuan Persatuan Kesihatan Reproduktif Malaysia (FRHAM) untuk menangani masalah tersebut menerusi kesedaran dan pendidikan.
Peraduan Kempen Ya, Saya Boleh mengajak semua rakyat Malaysia menggunakan kreativiti mereka untuk membantu menangani isu kehamilan yang tidak dirancang dan pembuangan bayi yang semakin membimbangkan di negara ini.
Kempen ini juga mendapat sokongan beberapa personaliti Malaysia yang tampil sebagai duta, termasuk Deborah Henry, Ratu Cantik Malaysia Dunia 2007 2007; Julie Woon, personaliti televisyen pujaan ramai; dan Nicole Tan, penulis blog gaya hidup yang terkenal.

No comments:

Post a Comment